September 29, 2010

Herfst / Autumn

Na een relaxte dag in Namen met een bezoekje aan de citadel ging de route verder, de verslechtering van het weer helaas ook. Na 50 km fietsen blijkt het predikaat waterproof toch vrij relatief. En stevig klimmen in een regenpak is bepaald geen pretje. Wel een mooie route langs de Maas en de Lesse. Aan het eind van de dag belandde ik in een wat verlopen B&B waar een krom en kortademig mevrouwtje opendeed. Dit bleek zowel de bazin als de kokkin. Het gebouwtje leek enkel voorwerpen te bevatten van 50 jaar terug met bloemetjesbehang tot in de badkamer. Na een koude douche kreeg ik wel een ouderwets stevige maaltijd voorgeschoteld, waarbij mijn vegetarisme op wat sneren kon rekenen. Bij het bestellen van een glas water: 'Paarden drinken water. En eten gras. Zit veel eiwit in. En wij eten paarden. Dus eten wij gras. Indirect dan.' En zo nog een paar belangwekkende uitspraken.

Ondertussen was ik in de Ardennen doorgedrongen met af en toe een stevig klimmetje, waarbij elke pot speculaasspread zich deed gelden. Vervolgens nog wat voorzichtig door de niet optimale omstandigheden (natheid, belabberd wegdek in heel Wallonië, gewobbel van mijn volgeladen fiets) naar beneden suizend. Terwijl ik meebler met Oasis houdt mijn koptelefoontje mijn oren warm in het toch wel frisse weer.

Na wat doelloos rondfietsen vond ik de jeugdherberg van Nancy, waar ik de meeste tijd doorbracht met het ophalen van mijn weggezakte Frans met mijn 2 sympathieke kamergenoten Mathieu en Damien. De laatste vroeg zich af waarom Nederland toch zo veel namen heeft (in het Frans minstens 3). Dit bananenrepubliekfenomeen kan niet goed zijn voor de internationale reputatie. Misschien dat iemand nog een historisch plausibele verklaring heeft, ik hoor het graag.

Vandaag een mooie route gefietst langs vele sluisjes te midden van herfstige bossen. Mijn geplande slaapplek bleek helaas gesloten. Maar 10 km verder wachtte de Nederlandse Cornelis mij op met een bord dampende pasta in zijn bijna voltooide B&B (Le Mouton Qui Rit). Vandaar dat ik nu lekker vlot mijn berichtje kan typen op een normaal QWERTY toetsenbord, en niet de Franse AZERTY ergernissen doormaak.


- - -


After Namur the route went along the Meuse en Lesse, unfortunately along quite a few terrible roads. The weather had turned ugly making progress slow and a whole lot less pleasant. There's just no such thing as waterproof when it comes to rainjackets. Roads and signposting seemed to be a lot worse in the southern part of Belgium. Along with the wet conditions this somewhat hampered the exciting downhill prospects of the Ardennes.

In France roads are better, and so are the downhill stretches! From endless km's of riverside cylce paths, to coniferous forests and empty farmland, this route is extremely diverse. Motorised traffic is almost non-existent, or when present nice and polite.

After almost getting lost in Nancy I found the youth hostel where I spent some time brushing up my French with my roommates Mathieu and Damien. The latter was wondering why Holland/The Netherlands has multiple names (at least 3 in French) like some kind of banana republic. If someone has a nice historic explanation, I'd be glad to hear it.

The last 2 days have been mostly flat (and dry!). The small cycle injuries and discomforts are waning. I'm getting the hang of this again...



Montmédy


Ouderwetse paddestoelen
Oldschool mushrooms


Opnieuw mistig
Misty again


Geitjes op de weg
Goats on the road



day 5 Namen/Namur - Gembes: 96 km
day 6 Gembes - Montmédy (France): 92 km
day 7 Montmédy - St. Mihiel: 103 km
day 8 St. Mihiel - Nancy: 107 km
day 9 Nancy - Mailleroncourt-St.-Pancras: 143 km

1 comment:

Esther said...

Ik moest wel even grinniken om het gras argument.

Overigens gok ik dat de vele namen der Nederland nog een overblijfsel zijn van de Republiek der Zeven verenigde Nederlanden.

En ja! Ben begonnen met lezen tussen de scriptie door ^^