October 05, 2010

Hoog & droog / High & dry

Even een korte update vanuit het kantoortje van een jeugdherberg waar ik (weer) de enige gast ben.

Gesterkt door een enorme bak Franse yoghurt nam ik afscheid van Cornelis om koers te zetten naar Gray. Na een mooi begin kwam ik helaas weer doorweekt aan, tijd weer voor een rustdag in een prima jeugdherberg. De dag erna was het zo mooi weer dat ik eens gek deed en een camping opzocht. Als volkomen campingleek met een voldaan gevoel voor mijn tentje mijn zelfgemaakte spaghetti naar binnen gelepeld.

De volgende dag fietste ik door de winderige wijngaarden van de Bourgogne. Toen het donker werd en de camping dicht bleek, klopte ik maar aan bij een dame die een paar kamers had, en kreeg ik een waar Bourgondisch feestmaal voorgeschoteld. Mijn vegetarische principes schoof ik maar weer even opzij. Het is nog best lastig hier voldoende energie binnen te krijgen met die slappe stokbroden en alles wat tegenwoordig zo min mogelijk caloriën moet bevatten.

Als er al fietspaden zijn aangelegd in Franse steden, lijken die tevens dienst te doen als waterafvoer. Toen ik gisteren Roanne binnenreed verdween mijn fiets tot de ketting in de door de slaande regen ontstane plassen. Vandaag was het dan weer stralend weer, en fietste ik fluitend door de frisse bergwind langs klassieke Milka koe landschappen.

Voor de geïnteresseerden: de vorige keer ging het over het bananenrepubliekfenomeen van de meerdere namen voor Nederland, met name in het Frans. Met dank aan John en Daan hierbij de verklaring:

Les Pays-Bas lijkt me duidelijk. Overigens sloeg dat oorspronkelijk ook op het huidige België. De Nederlanden, oftewel de Lage landen, besloegen namelijk alle gewesten van Noord- en Zuid-Nederland, eerst onder Duits, daarna onder Spaans bestuur. 'La Hollande' stamt uit de 16e en 17e eeuw, toen het gewest Holland, onderdeel van de 7 Provinciën (de Unie van Utrecht), zo dominant was, dat het vereenzelvigd werd met alle gewesten. Eigenlijk bestond Nederland toen uit 7 min of meer onafhankelijke staatjes en de Generaliteitslanden Brabant en Limburg (bestuurd door de Staten-Generaal). Uit diezelfde tijd stamt dus ook 'Les Provinces-Unies' of 'Les Sept Provinces-Unies': de officiële benaming van 'Hollande'. Overigens werden we toendertijd ook vaak de Republiek (La Republique) genoemd, omdat we in het toenmalige Europa de enige republiek waren. Met andere woorden, er waren 4 namen of zelfs 5.


- - -


The weather has been temperamental, but the scenery just great. From the vineyards of the Bourgogne to the mountain pastures of the Rhone Alps, France just really is a beautiful country. And the people are not that bad either, so far always politely showing me the way or refilling my water bottle.

Yesterday was one of those days. Slanting cold rain, wind gusts, being on a road with heavy traffic after a missed sign, and on top of it all a rain hood that just didn't stay in the right place. When entering Rouanne it seemed the sparse bike paths in these conditions also function as water drain systems, which made my bike sink in the pools all the way to the chain.

Today I climbed to almost 1 km, with lots of quiet roads to whoosh down from. Still, when getting over 50 km/h I tend to use my brakes since I don't quite trust these roads or the steering qualities of oncoming traffic.

Last time I mentioned the banana republic issue of multipe names for my country, especially in French. This is the explanation, thanks to John and Daan:

Le Pays Bas (The Flat Lands) originally referred to both The Netherlands and current Belgium. The Netherlands, or Lower Lands, covered al domains of North and South Holland, first under German, later under Spanish rule. 'La Hollande' stems from the 16th and 17th century, when the domain Holland, part of the Seven Provinces (The Union of Utrecht), was so dominant that it became identified with all the domains. In fact, Holland consisted of 7 more or less independent states and the 'Generaliteitslanden' Brabant and Limburg (governed by the 'Staten-Generaal'). Consequently, this era gave name to 'Les Provinces-Unies' or 'Les Sept Provinces-Unies': the official name of The Netherlands. Apart from that, The Netherlands were often called The Republic (La Republique), being the only republic in Europe. In other words, there were up to 5 terms used for The Netherlands.



Hij staat!
Job done!


Rood, blauw en groen
Red, blue and green


Bourgogne


Dampende bergweg
Steamy mountain road


Om dit soort wegen gaat het!
This is what I'm talking about!



day 10 Mailleroncourt-St.-Pancras - Gray: 143 km
day 12 Gray - Vignoles: 104 km
day 13 Vignoles - Matour: 121 km
day 14 Matour - Roanne: 68 km
day 15 Roanne - St. Martin-des-Olmes: 122 km

No comments: